Weer thuis - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Hans en Saskia Veeke - WaarBenJij.nu Weer thuis - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Hans en Saskia Veeke - WaarBenJij.nu

Weer thuis

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans en Saskia

01 Augustus 2009 | Finland, Helsinki

Het zit er weer op, we hebben het weer gehad, we zijn er weer doorheen.

Afgelopen nacht zijn we op half drie thuis gekomen. Lisa stond ons op te wachten bij de boot, samen met Annemieke en na een versnapering zijn we naar huis gereden.

Helsinki is erg mooi. En fijne stad met een mooie opzet. Veel ruimte, veel parkjes, gezellig druk, maar niet te druk. Het mooie weer werkte ook aan deze indruk mee, maar ik wil zo weer een paar dagen in Helsinki besteden want we hebben lang niet alles gezien.

We hebben de prachtige Jugendstill wijk gezien. We hebben over de markt gelopen en bij een van de standjes gegeten. We hebben een tweetal stadswandelingen gedaan en we hebben de sites-to-see gezien waaronder de kathedraal en de de Grieks-Orhtodoxe kerk. En we hebben natuurlijk op de 'Esplanade' gezeten. Een drankje kost je daar een rib uit je lijf, maar het is *de* plek om te zitten, te kijken en bekeken te worden.

De laatste dag bestond uit een bezoekje aan een *gigantisch* winkelcentrum (Ithakeskus, een soort Paddenpoel, maar dan 20x groter), opruimen en naar de boot fietsen. Was weer even zoeken daar want ze zijn niet op fietsers ingesteld maar met wat vragen kom je er wel.

Op de boot waren we deze keer niet de enige fietsers, maar de andere fietsers kenden we. 25 jaar geleden waren we lid van dezelfde badmintonclub en mekaar sindsdien niet meer gezien. Ik had mijn boek uit en vreesde een saaie overtocht, maar dat viel dus gelukkig mee.

Nu weer thuis dus en dan moet er gewassen, schoon gemaakt en opgeruimd worden. Maandag weer aan het werk.
De kinderen hebben uitstekend voor het huis gezorgd, chapeau!

En daarna ga ik de vakantie voor de derde keer beleven. Ik heb eerst altijd de voorbereiding, dan de vakantie zelf en tenslotte het reisverslag. Drie keer voor de prijs van één.

Wordt vervolgd...


Tenslotte gaat onze speciale dank naar Rob Beks, de collega die ons naar Travemunde heeft gebracht. Naar Lisa en Annemiek, die ons opgehaald hebben. Naar Steven en Koen voor passen op het huis. En naar alle mensen die gereageerd hebben op het reisverslag. Leuk om te zien dat het gelezen wordt.


  • 11 September 2011 - 10:45

    Jan Karel:

    Hartverwarmend om zo'n positief fietsverhaal over vakantie in Finland te lezen. Dat door familiecontact al het nodige over SF bekend was zal de verwachtingen uiteraard meer realistisch hebben gemaakt. Maar jullie hebben een mooie route gekozen, Finland op zijn best gezien. Imatra, Provoo, Lappeenranta en Savonlinna, inderdaad verplichte keues. En aardbeien eten onderweg. En, afgezien van de verwijzing naar mazelen, eens niet constant over de muggen maar wel veel belangrijke informatie.
    Ja, ik weet er ook al wat van omdat ik ook vanwege persoonlijke betrekkingen lange tijd vaste gast was en er ook een periode heb gewoond en gewerkt. Het staat ook nog op de fietslijst (als ik klaar ben met de Noordzeefietsroute) en in die zin was jullie verhaal ook zeer informatief.
    De droge humor spreekt mij bijzonder aan en wat dat betreft denk ik dat Engeland ook heel goed bij jullie past! Daar komen we al lange tijd vrijwel ieder jaar om te fietsen en te wandelen zodat ik daar, net als in Finland ook erg thuis voel. (Nee, de beroeme routes heb ik nog niet gedaan zoals die van Cormwall naar John O'Groats en zelfs de C2C niet! Maar de Lands End-Harwich zit er aan te komen!)
    Engelsen zijn een beetje gek maar omdat er zoveel bij elkaar zitten (het is er trouwens wel erg druk soms want ze rijdend aar wat af met auto) hebben ze er meestal geen last van. En daar pas ik prima tussen, net als in Finland waar men ook lever geen twee woorden gebruikt als het met 'één ook kan! Hoewel dat bij de jeugd toch wat anders is geworden. Soms vind ik het ook jammer dat nu veel mensen Engels verstaan en spreken. Zucht .. De wereld verandert, maar op de fiets krijg je, vind ik, nog steeds de beste indruk van het echte leven!
    Ik zal ook jullie andere verhalen lezen maar wilde nu heet van de naald deze reactie geven.
    Blijf fietsen!
    Jan

    PS: wat een mooie web-presentatie, hoe doe je dat toch?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Helsinki

Op de fiets in Finland

Recente Reisverslagen:

01 Augustus 2009

Weer thuis

28 Juli 2009

Helsinki

27 Juli 2009

Bijna rond

24 Juli 2009

Kdeng-kdeng

23 Juli 2009

On the road again
Hans en Saskia

Welkom bij mijn reisverslagen. Ik hoop dat je er wat plezier aan beleeft.

Actief sinds 28 Juni 2009
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 94840

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2012 - 27 Oktober 2012

Bretagne in de herfst

20 Juli 2012 - 18 Augustus 2012

De groene weg naar Baflo

27 April 2012 - 06 Mei 2012

Tien provincien route

14 Oktober 2011 - 22 Oktober 2011

Zadelpijn

23 Juli 2011 - 21 Augustus 2011

De groene ronde van Ierland

29 April 2011 - 07 Mei 2011

Rondje Nederland

16 Juli 2010 - 15 Augustus 2010

Huiswaarts

11 Juni 2010 - 18 Juni 2010

Noorwegen per motor

04 Juli 2009 - 31 Juli 2009

Op de fiets in Finland

Landen bezocht: