Bijna rond - Reisverslag uit Askola, Finland van Hans en Saskia Veeke - WaarBenJij.nu Bijna rond - Reisverslag uit Askola, Finland van Hans en Saskia Veeke - WaarBenJij.nu

Bijna rond

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans en Saskia

27 Juli 2009 | Finland, Askola

Even in de kirjasto van Askola weer wat van ons laten horen. We zijn op weg naar Porvoo
'Porvoo? Daar zijn jullie toch al geweest?'

Klopt we hebben de route wat omgegooid. Afgelopen ZATERDAG zijn we uit Mikkili vertrokken. We hebben een paar dagen prachtig weer gehad, maar om 4 uur 's nachts hoor ik de eerste druppels op de tent. We staan op tijd op en kunnen nog redelijk droog de tent inpakken.

Daarna begint het echt te regenen. Als het hier regent, dan regent het hier ook. De verdere dag is ingedeeld in fietsen in de regen, eten (ontbijt in Mikkili), fietsen in de regen, eten (ravintola in Riista) en weer fietsen in de regen.
Bij Mantuharju besluiten we de route te wijzigen. We nemen fietsroute 15 naar het zuiden, door een prachtig natuurgebied. Het begint ook wat op te kalren en tegen vier uur rijden we weer in de zon.
Op een kleine camping staan we helemaal achteraf. Wel aan een meertje. Net alsof we wild kamperen. In het clubhuis is er een Finse dansavond. Mooi om een keertje te zien. We lullen ons gratis naar binnen, want zuinig zijn we wel.

Op ZONDAG gaan we verder. We fietsen schuin naar linksonder, richting Helsinki. Het is heerlijk rustig onderweg omdat het zondagochtend is. Het is eerst nog wat fris, maar in de loop van de dag breekt de bewolking en hebben we weer prachtig weer.
Er is weinig over dit gebied te vertellen. Rustig en mooi. En we passeren de 1000 km grens vandaag.
Maar we voorzien al een probleem met de overnachting omdat hier gewoon niets is. Bij een camping mogen we niet staan. Alleen maar voor caravans. Een moki-dorpje blijkt geen plek te hebben voor één nacht.
Uiteindelijk komen we bij een religieus opleidingscentrum terecht. De zaak wordt gerund door een autistisch figuur dat wegkruipt als ik hem aanspreek. Maar zo makkelijk is hij niet van me af. Hij heeft geen kamers meer, maar voor 5 euro mogen we wel de tent opzetten en gebruik maken van de douche en wc. Als de deur tenminste open is (wat betekent dat we 's nachts in de bosjes plassen). We vinden een plek met uitzicht en gedurende de avond druppelen de cursisten binnen, die ons allemaal vreemd bekijken.

Vanochtend staan we op met zon. Het is een prachtige dag (een Aukje dag noemen we dat. Fietsen in de zon in een hempje en weinig wind) en we komen steeds meer naar het zuiden. Veel landbouw hier en ook de Zweedse invloeden worden weer zichtbaar. Wel veel korte klimmetjes weer en dat voelen we in de benen.
Bij een aantal uimaranta's (zwemplekken) doen we soms een bakkie en/of een broodje.
Nu nog ongeveer 20 km naar Porvoo en dan zijn we weer rond. Ben er moe van.

Morgen naar Helsinki en dan hebben we nog een dag om die stad te bekijken.

Allemaal bedankt voor de leuke reacties!

Aan moeder: Ja, we houden ons redelijk aan het schema. Maar dat moet ook wel want de mogelijkheden om te overnachten dwingen ons daartoe.

• 27 Juli 2009 - 14:45

Ria Grootoonk:

Ooit nog plannen voor een ander fietsland? Ik kan het haast niet geloven. Zo mooi klinkt het. Maar dat horen we tzt wel.
    Ria