Even rustig de tijd - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Hans en Saskia Veeke - WaarBenJij.nu Even rustig de tijd - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Hans en Saskia Veeke - WaarBenJij.nu

Even rustig de tijd

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans en Saskia

13 Juli 2009 | Finland, Helsinki

Gisteren was het een snelle update op de kassa(!) van het museum waar we waren. Nu zitten we even in de bieb van Lappeenranta. Buiten regent het. Gisteren een prachtige bloedrode zonsondergang en vanochtend een rode zonsopkomst maar na het douchen begon het te regenen.
Wat kan ik vertellen van de afgelopen dagen?

Dat we vrijdag zijn we van de kust zijn vertrokken waar het continu waaide. Maar het regende niet dus we konden droog inpakken.

Dat we origineel tot Virulahti zouden fietsen maar dat was een gat met een Russisch uiterlijk waar we in een 'ravolinta' hebben gegeten, de daghap. Dat die erg vies was omdat het vlees een soort van geperste leverpastei was (nog erger dan smac)

Dat we besloten verder te fietsen omdat er een bed op de kaart stond ongeveer 30 km verder.

Dat we Anton tegenkwamen. Een Rus die al 30 jaar in Finland woont en op de fiets soms 230 km achter elkaar fietst. We dronken een kopje koffie met hem.

Dat we zo dicht langs de Russische grens fietsten dat er allemaal verbodsborden en nodzakelijke permits stonden. In de verte hoorden we honden en schoten.

Dat we in Vakevale een B&B vonden, ongeveer 300 meter van de grens waar we heerlijk weer op een gewoon matras hebben geslapen.

Dat het daar prachtig weer was en dat we aan een meertje ertegenover koffie dronken en de zon onder wilden zien gaan, maar dat duurde zo verrekte lang dat we maar zijn gaan slapen.

op ZATERDAG zijn we verder gefietst naar Laappenranta. Veel onverhard en veel langs de Rissische grens. Onderweg zijn we in Ylamaa wezen kijken in het edelsteen museum. Alleen hier wordt een type steen gevonden dat 'spectrolyte' heet. Geeft allerlei kleurtjes als je er onder een bepaalde hoek naar kijkt.
Het was prachtig weer die dag en de eerste keer dat ik in een echte korte broek kan fietsen.
Laappenranta is een grote stad waar veel Russen komen om te shoppen. Je merkt dat meteen aan de camping die veel voller staat. Toch vinden we weer een mooi plekje.
De Russen vind ik overigens boerenkinkels zonder manieren. Ze houden geen rekening met anderen en in de gemeenschappelijke keuken botst het af en toe.
Hier gebruiken we ook voor het eerst onze pannetjes. We fabriceren een maaltje van noedels, gehaktballetjes in een kerriesaus. Jummie!

Vroeger (vroeguh) dacht ik dat Finland alleen bossen en meren was. Nu weet ik beter. Er zijn evenzoveel stenen en bushokjes. De laatste is wat merkwaardig want ik zie nauwelijks bussen rijden.

Op ZONDAG worden we wakker met regen. Vandaag een rustdag dus we liggen iets langer. Daarna naar de stad om koffie te drinken met een taartje. Hebben we wel verdiend. Dan wordt het droog en hebben we weer een schitterende dag.

Er is veel te zien in Laappenranta. We beginnen in het Wolkoffin musem. Dit is een huis van Russische immigranten dat in de oorspronkelijke staat gehouden is. Dus met de spulletjes van de afgelopen 200 jaar erin. (Daar mag ik ook even de kassa gebruiken..)
Daarna naar de haven waar een gigantisch zandkasteel staat. Echt meters hoog. Bij het fort is de oudste (othodoxe) kerk van Finland. Ik weet nu hoe die er van binnen uitzien.
En we doen nog het kunstmusem waar een foto expositie is. Maar meer indruk maakt de documantaire over de grens die daar speelt.

In een museumrestaurant (authentiek) drinken we een kopje thee en eten een lokaal gerecht: Atomi, een pasteitje met ei.

Als we 's avonds terugkomen op de camping is hij bij geheel leeg en verlaten. Het is dus alleen in het weekend druk.

Goed en dan nu dus weer op pad. Vanavond hopen we in Imatra te zitten, is maar een 50 km verderop. En hopelijk wordt het tegen de middag weer droog, zoals het elke dag gebeurt.

Iedereen overigens bedankt voor de leuke reacties!

Hans en Saskia

:SMS update:: 10 juli 2009 :
Vandaag verder naar Virulahti. Was maar 36 km en morgen wilden we 96 km dus we zijn maar een stukje doorgefietst. Geen camping hier maar er is een B@B. We zitten op 300 meter van de Russische grens en er staan allemaal dreigende borden dat je een verdomd goede reden moet hebben om hier te zijn. En die hebben we! Vandaag mooi weer en erg genieten van de omgeving. Nu in de zon in de tuin. Helaas zonder bier maar je kunt niet alles hebben toch? Groenten!

:SMS update:: 15 juli 2009 :
Het is nu 8 uur. Na 116 km zijn we op een camping. Tent ligt te drogen en wij aan het bier. Een vakantiedag van de fam. Vd Veeke.

:SMS update:: 15 juli 2009 :
Na 95 km fietsen blijkt de enige camping hier in de buurt gesloten. 15 km verderop is de volgende. Vandaar dat we na 1900 nog steeds op de fiets zitten.

• 13 Juli 2009 - 07:41

Adrine:

Hallo alle 2,
    Jullie gaan best goed zo te lezen het is leuk om te volgen en je kunt je er wat bij voorstellen das helemaal leuk.
    Ook al deden wij het per auto,wij maken ook voorbereidingen voor onze vakantie naar Ierland.
    Jullie nog heel veel fiets plezier en andere leuke zaken.
    Lieve groet Adrine

• 14 Juli 2009 - 15:48

Aukje:

Hallo mensen,

Leuk om alles eens weer op een rijtje te lezen, wat hebben jullie al veel gedaan. Leuk dat je er nu ook wat foto's bij plaatst, wat een groot ding dat zandkasteel, wist je dat ze bij ons ook een soort van wedstrijd hebben in het maken van zandbeelden?

Tot schrijfs
    Aukje

• 15 Juli 2009 - 18:29

Sylvia:

Die "vieze" daghap is vast de beer geweest die daar de dag ervoor geschoten is!!!!