Kado tjes - Reisverslag uit Longtown, Verenigd Koninkrijk van Hans en Saskia Veeke - WaarBenJij.nu Kado tjes - Reisverslag uit Longtown, Verenigd Koninkrijk van Hans en Saskia Veeke - WaarBenJij.nu

Kado tjes

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans en Saskia

15 Augustus 2011 | Verenigd Koninkrijk, Longtown

Als we wakker worden en naar buiten kijken is de lucht blauw. Het wordt een mooie dag. Voor het ontbijt heb ik deze keer gekozen voor "scrambled eggs on toast" en Saskia heeft het full Scottish breakfast op haar bord liggen. Het is wat teveel, dus ik ontferm me over de worstjes.
We hebben uitgerekend dat het nog drie dagen fietsen is naar Newcastle, dus ik probeer, via IPad, de boot te boeken voor woensdag (hij gaat elke dag om 17.00 uur) maar dat lukt niet want die boot zit vol. Het lukt wel om hem op donderdag te boeken en aangezien die ook al aardig vol lijkt te lopen, boeken we maar meteen. Dit betekent wel dat we er een dag langer over moeten doen en dat gaat niet meevallen. Plus we hebben in Nederland een dag minder om naar huis te fietsen. We besluiten dan ook om in Nederland alleen op vrijdag te fietsen en ons dan te laten oppikken door Steven. Dan heb ik de zaterdag en zondag nog voor ik weer aan het werk ga.
We rijden Dumfries uit langs de rivier Nith en deze volgen we een tijdje. Dan gaat de route meer het binnenland in. Het is hier vlak en lange rechte wegen. Het landschap is haast Hollands te noemen als je in de verte de contouren van het Lake District niet zou zien. De route voert ons eerst langs Castle Cearlaverock. Dit is een kasteel gebouwd in een driehoek van de lokale roze zandsteen. We hebben geen intentie om het kasteel van binnen te gaan bekijken dus we zetten de fiets tegen een picknickbank op het grote grasveld voor het kasteel. Meteen komt Mrs. Bucket aangesneld. Fietsen moeten verderop in de stalling. Ik leg haar uit dan we hier alleen even een kopje koffie willen maken. Ongeloof glijdt over haar gezicht. Dat kan niet en als we dat toch willen, dan moeten we alsnog de £5,50 per persoon entree betalen. Dat gaat me wat te ver en we nemen afscheid van elkaar. Ik maak snel even een paar foto's van het kasteel en koffie doen we verderop bij een bruggetje.
De volgende stop is in het dorpje Ruthwell, wie kent het niet. Ja, daar is natuurlijk de eerste spaarbank van Schotland, Groot-Brittannië of de wereld (ben het even kwijt) opgericht. Maar wat nog veel mooier is, in het plaatselijke kerkje is het Ruthwell-cross te zien. Dit is een zes meter hoge crucifix van zandsteen, gegraveerd met scènes uit het nieuwe-testament en het gedicht "The dream of the rood" in Saksisch runen schrift. Dit gedicht gaat over het lijden van Christus vanuit zijn gezichtspunt. Een van de oudste (7e eeuw) voorbeelden van Engelse literatuur.
Je zou verwachten dit dit ook weer een hele toeristische kermis is, maar als we er aankomen zijn we er alleen. Er is geen kassa, geen catering en geen souvenierwinkel. De deur van het kerkje is open en we kunnen op ons gemak alles bekijken. Het is prachtig en er hangt een serene rust in het kerkje. We nemen de tijd om ervan te genieten. Als ik weer wifi heb, zal ik wat foto's plaatsen.
Langs de Ierse zee fietsen we daarna naar Anan. Het waait flink aan de kust. We doen er een koffie en een broodje maar de laatste waait bekant uit mijn mond. In Anan gaan we door de hoofdstraat. Het is best een flink dorp maar het kan ons niet bekoren. We gaan door naar Gretna en de flinke westenwind waait ons erheen. We gaan eigenlijk te hard omdat we nu alle tijd hebben. Ik zou haast afremmen, maar dat doen we toch maar niet. Gretna is een dorpje als Baflo, een hoofdstraat met wat winkeltjes en wat straatjes met huizen eromheen. We doen wat boodschappen en dan naar het aanpalende dorp; Gretna Green. Daar is het kermis. Een smid opende in de 18e eeuw zijn smidse en creerde daarmee de eerste toeristische attractie van Schotland. Er staat ook een groot bord dat weggelopen stellen hier kunnen trouwen. Ik mis de link tussen de twee maar er is wel een trouwerij gaande en een bus Japanners loopt te klikken met hun toestellen. Het is wel vermakelijk om hier even rond te kijken.
Daarna is het nog een klein stukje naar Longtown. Vlak daarvoor zou een camping moeten zijn en die is er ook ondanks dat ze erg hard proberen er niet te zijn. Het is half vijf en we hebben iets van 64 kilometer op de teller staan. Er is een minimaal bordje bij de ingang. De camping ligt aan een plas en is eigenlijk alleen voor vissers bedoeld. Een Japanse familie is me voor en vraagt of er plek is op de camping. Een man, in een vrouwenlichaam geboren, zegt dat ze een grote groep verwachten en dat de camping vol is. Vreemd, want er lijkt ruimte genoeg. Tegen mij houdt ze hetzelfde verhaal omdat de Japanners er nog bij staan. Ik zeg haar dat ik dat nog nooit heb meegemaakt dat ik als fietser wordt weggestuurd. Ze sist me toe dat ik even moet wachten tot de Japanners weg zijn. Die druipen af terwijl wij buiten even rondkijken. Daarna legt ze uit dat dit eigenlijk geen familiecamping is omdat de vissers graag stilte willen hebben. Wij mogen, als fietsers, er natuurlijk staan want er komt helemaal geen groep. De camping heeft zijn beste tijd gehad, in een verlopen gebouw zijn per geslacht twee wc's en een douche. Maar dat deert ons niet want het kost maar Het £6 en we vinden een idyllisch plekje. In de zon, uit de wind, naast een grote picknicktafel. De binnentent zetten we vast op en breken dan de drank aan. Zo pimpelen we, in de zon, totdat we honger krijgen. We hebben nog een noodmaaltijd die we niet mee naar huis willen nemen. Pasta met gehakt en daar gaat een blikje maïs bij. En natuurlijk een yoghurt na. Dan douchen. Die van de heren doet het niet, dus ik ga bij de dames. Naast Saskia zijn er toch geen vrouwen op de camping. Die vissen niet. De douche is heerlijk en als laatste lopen we een rondje om de plas. Het is inmiddels bijna windstil. Dat is niet zo fijn want dat betekent dat de midgets vrij spel hebben. Op tijd in de tent dus. Morgen krijgen we wat fikse klimmetjes voor de kiezen dus dan kan ik me vast lichamelijk en geestelijk voorbereiden.

  • 15 Augustus 2011 - 21:34

    Gert:

    Het verslag van vandaag heeft me meerdere malen de fabeltjeskrant voor volwassen, het internet, doen raadplegen. Zo heb ik geleerd dat Mrs Bucket de taart in keeping up appearances is en dat In 1810 Dr. Duncan in Ruthwell de eerste commerciële spaarbank van de wereld opende en als extra las ik dat de naam van Ruthwell volgens wikipedia verwijst naar een op 3 km gelegen bron waaruit vanwege de ijzerzouten vlammend rood (latijn rutilius) gekleurd water opwelt. Al heb ik het verband tussen rutilius en rood niet kunnen verifiëren. Rutilius verwijst naar een romeinse redenaar. Misschien was de man wel roodharig of verbrandde zijn huid erg makkelijk. Ik heb geen idee toch was het verslag weer leerzaam en tot nadenken aanzettend. Hulde!!

  • 16 Augustus 2011 - 07:42

    Moeder:

    Het einde is weer bijna in zicht. Ik hoop dat deze komende dagen de zon blijft schijnen voor jullie want jullie hebben het deze vakantie wel flink voor de kiezen gehad. (of was het achter de kiezen, Gert ?)
    Liefs en welkom thuis in Baflo.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hans en Saskia

Welkom bij mijn reisverslagen. Ik hoop dat je er wat plezier aan beleeft.

Actief sinds 28 Juni 2009
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 95418

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2012 - 27 Oktober 2012

Bretagne in de herfst

20 Juli 2012 - 18 Augustus 2012

De groene weg naar Baflo

27 April 2012 - 06 Mei 2012

Tien provincien route

14 Oktober 2011 - 22 Oktober 2011

Zadelpijn

23 Juli 2011 - 21 Augustus 2011

De groene ronde van Ierland

29 April 2011 - 07 Mei 2011

Rondje Nederland

16 Juli 2010 - 15 Augustus 2010

Huiswaarts

11 Juni 2010 - 18 Juni 2010

Noorwegen per motor

04 Juli 2009 - 31 Juli 2009

Op de fiets in Finland

Landen bezocht: