Struisvogels - Reisverslag uit Echt, Nederland van Hans en Saskia Veeke - WaarBenJij.nu Struisvogels - Reisverslag uit Echt, Nederland van Hans en Saskia Veeke - WaarBenJij.nu

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans en Saskia

04 Mei 2012 | Nederland, Echt

Hier is dan nog het verhaal van donderdag wat je nog tegoed hebt.

Het gaat een lange dag worden vandaag. Er staan meer dan 100 kilometer op het programma. Dat komt omdat we willen overnachten bij de broer van Saskia die in Echt woont. En Echt ligt echt een stukje verder dan de geplande 80 kilometer. Maar aangezien we geen haast hebben, moet dit geen probleem opleveren. Wel merken we dat de vermoeidheid wat chronischer begint te worden. Bij het opstaan geeft het lichaam aan dat het nog niet helemaal uitgerust is. Nog twee dagen, dan mag het rusten. Tot die tijd nog even vol houden.
Het ontbijt is iets minder luxe dan de afgelopen dagen maar een prima bodem om het eerste stuk op te kunnen fietsen. Het is prachtig weer als we wegfietsen. We zijn ook nog nooit zo vroeg geweest. Het mooie weer is van korte duur want binnen een uur fietsen we temidden van loodgrijze luchten. Ik vraag me telkens af wanneer het losbarst en zolang het droog is prijzen we ons gelukkig. Het weer blijkt de hele dag wat wispelturig en weet niet welke kant het op moet.
De wegen hier zijn anders dan in het noorden. Daar kom je af en toe nog een zandweg tegen. Hier is het schering en inslag. Door de regenval van afgelopen nacht zijn die veranderd in modderbaden en regelmatig ploeteren we als mountainbikers door de bagger. Overigens zie je in de dorpen hier vaak nog klinkerwegen. Ziet er authentiek uit maar het betekent wel stuiteren op de fiets.
Hoe zuidelijker je komt, des te geloviger het wordt. Zo kwamen we gisteren al de eerste kapelletjes tegen. Vandaag weer. Meestal kijken we even binnen en voor de zekerheid branden we een kaarsje met het verzoek het vandaag droog te laten zijn. Ik ben niet zo van het geloof maar baat het niet, dan schaadt het ook niet. Uiteindelijk houden we het ook de hele dag droog en laten we dan maar aannemen dat dit aan het kaarsje te wijten was. Een goede investering van 50 cent. Overigens kom je, naast de kapelletjes, ook Jezus op iedere straathoek tegen. Meestal aan het kruis.
Een stukje verder komen we een struisvogel boerderij tegen. Ik heb ze nog niet eerder van zo dichtbij gezien. Vreemde beesten eigenlijk. Een grote bol met twee enorme poten. En dan die lange nek die zo op en neer gaat. Ik ben er jaloers op. Het lijkt me heerlijk om zo'n nek te hebben die alle kanten op kan.
In natuurgebied "de Malpie" zetten we een koffie bij een plas vol krijsende kokmeeuwen. Wie zei dat het lekker rustig was in de natuur? Het is hier een kakofonie van geluiden. Meeuwen, kikkers en ander gespuis. Ieder om het hardst.
De route voert langs de Achelse kluis, een enorm klooster dat op de Belgisch-Nederlandse grens ligt. Daar heb ik het even gehad met Mevr. Van der Veeke, dus ik stuur haar even naar het buitenland (zie foto). Maar niet voor lang, want het is veel gezelliger met z'n tweeën.
De monniken van de kluis waren goede bierbrouwers. Ze maakten bier met een hoog promillage als ze niet aan het bidden waren. Op een bord zien we precies de tijden dat de gebeden plaats vonden. We vinden het wel vreemd dat daar ook tussen staat dat de sex om 11.45 is. Je zou het 's ochtends of 's avonds verwachten, maar tussen de middag?
De route klopt best wel goed. Dat is verrassend want het boekje is tien jaar oud. Vandaag komen we op een van de plekken waar het drastisch veranderd is. We lopen vast op een spoorlijn waar een nieuw industrieterrein achter gebouwd is. We kunnen om de hekken heen die bij de spoorlijn staan en aan de slijtsporen in het gras zijn we niet de eersten. Omrijden is geen optie, dus even goed kijken of er geen trein aan komt en dan til ik de fietsen maar over het spoor.
Vandaag staat er ook weer een aantal caches op het programma. De eerste bij een grenspaal kunnen we niet vinden. Je hebt er eigenlijk een foto bij nodig die ik niet afgedrukt heb. We zoeken wel even maar vinden niets. De volgende is bij "den draad". Tijdens de eerste Wereldoorlog werd de grens afgesloten door een drietal hekwerken met zes of zeven draden boven elkaar. Op deze draden zetten ze afwisselend 3000 volt om mensen te ontmoedigen over te steken. En dat lukte aardig want enkele honderden bleven plakken aan "den draad". Twee andere caches liggen bij Maria en Christusbeelden om Altweerterheide heen. Deze kruizen worden gezien als cultureel erfgoed en worden met subsidies onderhouden. We doen twee van deze kruis-caches waarbij er bij één andere mensen zitten. Saskia weet in stealth-mode toch de cache te pakken en terug te leggen zonder dat ze wat merken.
Ondanks al dat oponthoud tikken de kilometers langzaam weg. We fietsen inmiddels alweer een stuk door België heen en zo komen we in Thorn, het witte stadje. Thorn was ooit de hoofdstad van een mini-vorstendom. Vrouwen van adellijke komaf hadden het er voor het zeggen. Onder het mom van het geloof maar ze legden geen gelofte van kuisheid en armoede af. Volgens mij ontstond er zo een soort van mega-boudoir. De dames werden echter door de Fransen op de vlucht gestuurd en vervangen door een stelletje arme boeren die liever lui dan moe waren. Rommel werd onder het tapijt geveegd en als er gaten of scheuren in de muren vielen, werd het gedicht met kalk en wit geverfd. En zo is het witte stadje ontstaan. Wij eten er een lekker ijsje. Dat hebben we onderhand wel verdiend.
Om bij Echt te komen hebben we nog één pontje nodig. Het is inmiddels na vijven en als we op de kade staan, zien we het pontje aan de overkant. Volgens de informatie zou hij moeten varen maar we zien verder niemand. Het is nogal een stuk omfietsen dus we hopen dat er iemand komt. Gelukkig begint de boot vanzelf te varen en als hij dichterbij komt staat er een nogal korte kapitein achter het stuur die ons even later naar de overkant scheurt want het lijkt wel een speedboat.
Iets over half zeven en na 105 kilometer fietsen we bij Rob en Alison de oprit op. We worden onthaald met bier en chips. Je kunt me niet gelukkiger maken. Als we douchen maakt Rob een nasi-schotel. Die gaat erin als een preek in een ouderling. Het wordt wat later dan normaal en om half twaalf gaan we richting bed.

Statistieken
- kilometers vandaag: 105
- kilometers totaal: 595
- aantal caches: 3
- aantal struisvogels: 14

• 04 Mei 2012 - 20:12

Gert:

Hartelijk dank voor het inwilligen van mijn verzoek ;-). De ene keer dat Mevr. Van der Veeke in deze tekst prominent figureert is er naar mijn gevoel sprake van congruent gebruik.
    Je verhaaltjes blijven leuk leesvoer.

• 07 Juli 2012 - 11:17

HI: