Push-bike - Reisverslag uit Ballylickey, Ierland van Hans en Saskia Veeke - WaarBenJij.nu Push-bike - Reisverslag uit Ballylickey, Ierland van Hans en Saskia Veeke - WaarBenJij.nu

Push-bike

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans en Saskia

30 Juli 2011 | Ierland, Ballylickey

Het is prima vertoeven in de Kinlay House in Cork. Zo'n jeugdherberg heeft wel wat. En het is goedkoper dan een B&B of een hotel. Ook nu is een simpel ontbijt inclusief. Ze hebben een prachtige broodrooster met een lopende band waarop je je brood legt. Aan het einde schuift het via een glijbaan op je bord. 
Om half negen fietsen we door Cork naar het westen. Het is uitgestorven alsof het zondagochtend is. Het fietst wel lekker door lege straten. De rest van de dag is niet bijzonder. 
We fietsen voornamelijk over de R585 en dat is een drukke weg. Het is ook de enige grote weg naar het westen toe dus al het verkeer moet hier langs. Ze mogen hier 100 rijden en dat doen ze ook. De weg is net wat breder dan twee auto's dus als er ook nog fietsers rijden, dan is dat een probleem. De meeste automobilisten houden hier rekening mee maar die paar die dat niet doen maken het knap vervelend. Een betonwagen rijdt mij bijna van de weg. Daarom hebben we een helm mee en hebben we die ook op bij dit soort wegen.
Het weer houdt zich redelijk. De lucht is grijs als lood maar slechts een enkel spettertje valt er af en toe uit. En het landschap maakt veel goed. Het wordt steeds ruiger en leger. Je strooit wat bergen rond. Morst met een handvol grote stenen. Zet er wat varen, gras en bomen tussen. En laat wat schapen en paarden los. Zo ziet het er hier ongeveer uit. Zagen we oostelijk van Cork nog eigenlijk overal huizen en dorpjes, hier is het gewoon leeg.
In Kealkill zijn we bijna aan het eindpunt van de etappe van vandaag. Hier is een stenen circel die we graag willen zien. En er is ook een cache bij. En het is maar 900 meter van onze route af. Klinkt goed totdat we zien dat deze 900 meter omhoog gaat. In de laagste versnelling zwoegen we omhoog maar het is te steil. Voor het eerst in mijn leven moet ik afstappen en de fiets lopend omhoog duwen. Daarom noemen ze dit in Engeland ook wel een "push-bike" (Gert, bedankt voor de tip). Hijgend komen we boven maar het is het waard. Een prachtige circel van stenen, een man-steen en een vrouw-steen staan op ons te wachten. En het uitzicht is ook magnifiek. Een heel bijzonder plekje.
Een paar kilometer verderop is camping Eagle-point. Met er tegenover een grote super waar ik denk een biertje te kunnen scoren. Jammer maar helaas. Ze hebben wel 100 soorten wijn, maar voor bier heb je weer een andere "licence" nodig. Dan maar aan de frisdrank.
Het is een gigantisch grote camping. En het is erg druk omdat het maandag een bank-holiday is. Dan zijn veel mensen vrij. De ligging van de camping is prachtig. Aan de ene kant ruige bergen en aan de andere kant de Atlantische Oceaan. We vinden een mooi rustig plekje om de tent op te zetten en hiervoor betalen we € 24. Inmiddels is het zachtjes begonnen met regenen. En dat blijft het af en aan doen terwijl we bijkomen van de 83 kilometers van vandaag. In de drizzle kook ik een pasta maaltje met vis. En een yoghurt na. Dan douchen en wat was doen.
Wassen is een heel ritueel. Natuurlijk heb ik niet zoveel kleren bij me en moet er regelmatig gewassen worden. Mijn hoofd-zweet-band en mijn onderbroek was ik elke dag. Gewoon onder de douche meenemen. Mijn sokken en thermo-hemd gaan elke twee dagen in het sop. Mijn T-shirt elke drie dagen en mijn broek elke vijf dagen. Het is allemaal "technisch" materiaal, dus het droogt snel. En als het niet droog wordt, dan gaat het de volgende dag op de bagagedrager.
In de loop van de avond gaat het harder regenen. We kruipen lekker in de tent. Op het doek tikt de regen. We staan vlak naast de oceaan, dus die ruiken en horen we ook. Het is niet optimaal met dit weer maar het heeft zo zijn charmes. Morgen gaan we nog verder de woeste omgeving in. We beginnen met een forse klim over een hoofdweg, maar ik hoop dat op zondagochtend alle Ieren nog slapen.

  • 30 Juli 2011 - 21:16

    Gert:

    Begrijp ik goed dat je geen koersbroek draagt? Ooit heb ik dat op een langere tocht geprobeerd en kon 3 dagen daarna niet meer op een zadel zitten. Wat is je geheim?

  • 31 Juli 2011 - 09:22

    Ma:

    Goede zondagmorgen, ik geniet van je verhalen, reis bijna mee maar zonder nat of moe te worden. heerlijk.

  • 31 Juli 2011 - 12:52

    Aukje:

    Ha, ha, je moeder haalt me de woorden uit de mond. Zittend in de serre, warme bolletjes, gekookt eitje, uigeperste sinasappelsap en krantje erbij. Door je foto's en verhalen beleef ik al jullie avonturen mee. Alleen wat wel vervelend is. Ik moet morgen weer werken en jullie gaan door. Hier wordt het gelukkig weer een beetje zomer. Hoop dat jullie daar de zomer ook tegemoet fietsen. Nog veel plezier, nog maar 21 dagen!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hans en Saskia

Welkom bij mijn reisverslagen. Ik hoop dat je er wat plezier aan beleeft.

Actief sinds 28 Juni 2009
Verslag gelezen: 146
Totaal aantal bezoekers 94834

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2012 - 27 Oktober 2012

Bretagne in de herfst

20 Juli 2012 - 18 Augustus 2012

De groene weg naar Baflo

27 April 2012 - 06 Mei 2012

Tien provincien route

14 Oktober 2011 - 22 Oktober 2011

Zadelpijn

23 Juli 2011 - 21 Augustus 2011

De groene ronde van Ierland

29 April 2011 - 07 Mei 2011

Rondje Nederland

16 Juli 2010 - 15 Augustus 2010

Huiswaarts

11 Juni 2010 - 18 Juni 2010

Noorwegen per motor

04 Juli 2009 - 31 Juli 2009

Op de fiets in Finland

Landen bezocht: