Moe - Reisverslag uit Manorhamilton, Ierland van Hans en Saskia Veeke - WaarBenJij.nu Moe - Reisverslag uit Manorhamilton, Ierland van Hans en Saskia Veeke - WaarBenJij.nu

Moe

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans en Saskia

08 Augustus 2011 | Ierland, Manorhamilton

Als we opstaan zien we dat er een nieuw weertype is voor deze vakantie; "onstuimig" weer, dus veel wind en de radio voorspelt "scattered showers and sunny spells". Nou die "showers" zijn van het type waar menig camping jaloers op zou zijn. Toch is dit weer niet erg want de buien zijn snel over en als je in de zon fietst ben je zo weer droog. Tegen de middag krijgt de zon de overhand en fietsen we toch nog lekker in de warmte.
Onze hospita biedt weer een "full Irish breakfast" aan. Dat is inmiddels teveel van het goede, dus we vragen minder. Helaas komt dit niet aan en hebben we weer een bord vol.
Het eerste stuk hebben we flink de wind mee en vliegen erover naar Collooney. Dan draaien we naar het noorden en krijgen de wind min of meer tegen. En dat is het moment waarop voor Saskia de man met de hamer komt. Nu al. Zo vroeg in de ochtend. Ze komt nauwelijks meer vooruit, heeft watten in het hoofd en de ogen vallen dicht. Tijd om de plannen bij te stellen. Hier stoppen kan niet maar we gaan wel in een laag tempo verder en zien wel hoever dat we gaan komen.
We slepen ons naar Sligo en daar nemen we meteen een goede stop. Dit is de stad van de dichter Yeats en dat is overal duidelijk te zien. We drinken koffie (met een worteltaartje) in het gebouw van de Yeats society. Er is een tentoonstelling en ze kunnen ook een documentaire van Yeats laten zien. Dat lijkt ons wel wat maar het is nog een videoband die begint met erg veel sneeuw. Saskia is geboeid door de poëzie maar ik vind het wat minder boeiend. Daarna fietsen we nog een klein rondje door Sligo en dan gaan we door naar de volgende pleisterplaats; het graf van Yeats wat bij de kerk in Drumcliff ligt. Dat plaatsje ligt onder de Benbulben, een berg waar Yeats nogal weg van was. Het zijn weer mooie binnenweggetjes, zij het dat ze wel geaccidenteerd zijn. In laag tempo zijn ze goed te doen.
Bij het graf en de kerk kijken we een tijdje rond en gaan dan westwaards. Nu met de wind in de rug. Langzaam aan, nog steeds. We fietsen onder de Benbulben door en dat geeft er prachtig zicht op. Uiteindelijk komen we bij Glencar Lough. Het meer lijkt meteen een stuk minder mooi door de golfslag die erop staat. Wat wel indruk maakt is de gelijkname waterval naast het meer. Hier doen we ook nog even een bammetje en een koffie.
Dan is het nog tien kilometer naar Manorhamilton, wat een redelijke plaats lijkt op de kaart. Maar daar moet nog wel wat voor geklommen worden. Met hangen en wurgen perst Saskia de laatste energie eruit en tegen vijf uur rollen we het dorp in. Het blijkt niet veel te zijn. Één hoofdstraat met wat verlopen pubs. We fietsen de hele straat uit maar zien in het hele dorp maar één B&B. Daar bellen we een paar keer aan maar er wordt niet open gedaan. Ik fiets dus maar nog een keer het dorp door op zoek naar wat anders. Er is niets. We bellen nog een keer aan. Weer geen gehoor. Uiteindelijk willen we een briefje achterlaten en in het "centrum" wat gaan drinken. Saskia belt nog een keer aan en nu gaat de deur wel open. Ze had ons gebel niet gehoord... Het is een simpele kamer voor € 60. Prima wat ons betreft. We hangen eerst een tijdje in de lounge waar ik de komende dagen moet herplannen omdat we van het schema afgeweken zijn. Vandaag 55 kilometer, 20 kilometer minder dan gepland. We hebben ook een rustdag overgeslagen en die verdeel ik over deze en de komende dagen. Hierdoor hebben we het iets rustiger want de planning was ook wel ambitieus en heftig. Negentig kilometer is thuis goed te doen maar hier zwaar. En dat doen we nu al twee weken achter elkaar. Morgen naar Enniskillen en dat is ook maar rond de zestig. Ik boek er meteen even een hostel dus we weten dat we er terecht kunnen. Ik verwacht dat er nog maar weinig gekampeerd gaat worden gezien het weer, de voorspellingen en de afwezigheid van campings.
Daarna douchen en naar het dorp om te eten. Ik heb weinig honger want ik zit nog steeds vol van het ontbijt. De hoofdstraat is uitgestorven. Bij een pub willen we wat eten maar er zitten alleen maar dronken Ieren en de barman heeft niet veel zin om iets voor ons te maken. Dan maar naar een andere pub. Hier ziet het er wat beter uit. Voor een tientje per persoon bestellen we er een "maaltijd". Ik een hamburger met patat en salade en Saskia een omelet. Ook met patatjes en salade. Vanavond maar vroeg naar bed.

• 08 Augustus 2011 - 20:59

Ria:

Ook hier is het ontsuimig. We zijn zojuist thuis gekomen van een bezoekje aan een revaliderende schoonzus, en hebben de verwarming even aangezet. Erg he?

• 08 Augustus 2011 - 21:33

Gert:

Het is ook behoorlijk wat, jullie zijn al 16 dagen aan het fietsen. Als je iets vergelijkbaars op je werk zou proberen zou je binnen de kortste keren op apegapen liggen. Dus dat Saskia het fysiek even niet trekt is niet verwonderlijk. Hoop dat de aanpassing van het schema zorgt dat jullie fris van de verdere tocht kunnen genieten.

• 09 Augustus 2011 - 08:19

Benny:

Het is makkelijker van de ierse verhalen te genieten, dan van Ierland zelf. Dat komt weer als je terug bent.
    Het weer hier in Nederland is overigens niet heel veel beter, maar wij missen wel de Guinness.