Zomer in Ierland - Reisverslag uit Gortin, Verenigd Koninkrijk van Hans en Saskia Veeke - WaarBenJij.nu Zomer in Ierland - Reisverslag uit Gortin, Verenigd Koninkrijk van Hans en Saskia Veeke - WaarBenJij.nu

Zomer in Ierland

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans en Saskia

10 Augustus 2011 | Verenigd Koninkrijk, Gortin

Als we opstaan is de lucht buiten donkergrijs. Het water klettert tegen de ramen en er staat een stormachtige bries. Een typische herfstdag in Ierland. Hè, wacht! Het is toch zomer? Ik ben niet helemaal eerlijk. Ze zijn de ramen aan het wassen, maar het regent wel buiten.
Om acht uur kunnen we pas in de ontbijtzaal en terwijl we staan te wachten komen we Mylène tegen. Mylène is een stoere meid die de ronde van Ierland alleen fietst. Op het forum van de wereldfietser hebben we al wat informatie uitgewisseld en het is leuk om haar in levende lijve te ontmoeten. Net als wij, vindt zij het ook zwaar fietsen hier.
We fietsen in de regen weg en komen er al snel achter dat we de harde wind mee hebben. Fijn voor ons maar sneu voor Mylène die de andere kant op gaat. Ik wens haar sterkte. Voor de rest valt er weinig te melden over vandaag. Drie caches waarvan twee gevonden. Een agrarisch landschap. We zien koeien, schapen, graan en maïs. Er zijn weinig aanleidingen voor foto's, maar als ik ze maak wil het toestel steeds flitsen. Zo grauw is het buiten. De weg lijkt weer op een golfslagbad. Het gaat steeds op en neer en we blijven klimmen en dalen. De toestand van de weg is een stuk beter dan in Ierland. Koffie doen we in een bushokje en langs de weg. Het trekt de hele kudde koeien aan die nieuwsgierig staan te kijken wat we doen. De regen varieert van drizzel tot gewoon slagregens. Ik wordt er een beetje gallisch van want om de haverklap sta ik mijn regenbroek aan of uit te doen. Het regent steeds niet hard genoeg om hem aan te doen maar te hard om hem uit te doen. Grrrr...
De route volgt nu een bewegwijzerde fietsroute. We volgen de 91 en de 92 gedurende de hele dag. Op zich is dit fijn want het is hier een spaghetti van weggetjes en ze staan geen van allen op de GPS. Wat minder fijn is dat deze routes telkens rare lussen maken om weer op dezelfde weg terug te komen. Deze slaan we over want we willen nu zo gemakkelijk mogelijk in Belfast komen. Toch fietsen we nog 66 kilometer vandaag en met de vermoeidheid van Saskia gaat het beter. Zelfs de steile klim aan het eind van de route doet ze weer gemakkelijk.
De mensen zijn hier duidelijk minder vriendelijk. Er wordt minder gegroet en gezwaaid. In Ierland riep iedereen "How are you" en dat was dan ook een serieuze vraag. In het begin wist ik niet goed wat ik ermee aan moest omdat het ook gewoon op straat in het voorbijgaan werd geroepen. Maar je kunt gewoon antwoorden. 's Ochtends antwoord ik meestal met "fine" en later in de middag werd dat dan "tired". En dan vroeg je hoe hij of zij is. En dan ontstaat er vanzelf een gesprekje. Erg gezellig, maar hier doen ze dat niet. Jammer.
In Gortin zou een hostel moeten zitten. Ik heb ze gemaild maar krijg geen antwoord. Het zit langs de hoofdstraat dus we vinden het snel. Er is niemand maar binnen scharrelt een man rond. Ik loop naar binnen maar hij reageert niet op mij. Ik vraag hem naar de receptie en krijg alleen onduidelijke ontwijkende antwoorden. Uiteindelijk moppert hij dat hij niks weet en ook maar te gast is. En draait zich dan weer om. We komen hem meer tegen maar voor hem zijn we onzichtbaar. Verder is er niemand. Een boer in een tractor rijdt voorbij. Hij ziet ons en belooft iemand te sturen.
Even later komt een verwarde vrouw binnen. Mij negeert ze maar Saskia ziet ze wel. Ze rent naar een ander gebouwtje. Wij achter haar aan. Ze denkt dat er een groep is en dan zou er geen plek zijn. Als juffrouw mier gaat ze door het kantoor, "tuut-tuut-tuut" en ze zoekt de sleutels. Uiteindelijk vind ze wat en we gaan terug naar het andere gebouw. 
De gebouwen zien er netjes en verzorgt uit. Er is ook een soort van dorpshuis. Ze hebben hier bunk-rooms, die je deelt, met zes bedden en family-rooms met een dubbel- en een stapelbed. Ik wil niet bij die vreemde man, dus we proberen een family-room te krijgen. Dat lukt. Volgens internet is de prijs voor zo'n kamer £ 60. Hier hangt een briefje dat het £ 45 is. Een bunk-bed is £15 per persoon. Die extra 15 heb ik er wel voor over.
Uiteindelijk vindt ze een sleutel en een kamer voor ons. Ze zet het warme water aan en geeft Saskia wat handdoeken en mompelt dat haar man straks komt want het is eigenlijk zijn ding. Ik vertrouw het niet en wil eerst even wachten tot de man er is. Waarschijnlijk beheert hij het IQ hier. Na een tijdje komt de man. Iets intelligenter maar haast onverstaanbaar. De kamer huren is goed. En hij kost -verrassing- £40. Omgerekend zo'n €46. Prima prijs voor een balzaal van een slaapkamer. En beneden hebben we een gigantische keuken en een eetzaal tot onze beschikking. En die hoeven we alleen te delen met Mr. Korsakov.
Saskia gaat in bad en ik pak daarna de douche. Op een schaal van een tot tien krijgt die een negen. Heerlijk.
Daarna koken we een pasta maaltijd met chorizo worst in de keuken. Samen met een salade en een yoghurt na hebben we er weer een prima maaltijd aan. Ondertussen plenst het nog steeds verschrikkelijk buiten. Aangezien er niemand is loop ik het gebouw even door en vind een wasdroger. Mag je niet zonder toestemming gebruiken, maar er is niemand om toestemming aan te vragen. Op de televisie zien we de voorspellingen van de komende dagen. Ik wordt er niet vrolijk van. Ze waarschuwen voor overstromingen wegens de overvloedige regen. Ik hoop dat het in Engeland wat beter wordt.


  • 10 Augustus 2011 - 20:42

    Gert:

    Kreeg vandaag een sms van vrienden die in Wales op vakantie zijn dat het weer daar net zo als hier in Nederland het best gekarakteriseerd kan worden als koud en nat. Dus op korte termijn weinig hoop op weersverbetering. Het enige positieve is dat nu onomstotelijk bewezen is dat jullie niet van suikergoed zijn, mocht daar nog twijfel over bestaan.

  • 10 Augustus 2011 - 21:05

    Gert:

    In de Guardian stond een top 10 van Ierse outdoor activities. Een daarvan heet Literary Derry en ik dacht aan Saskia. Jullie zitten relatief dicht bij Magherafelt vandaar dat ik de tekst hieronder plak voor het geval dat jullie uit wanhoop boven Lough Neagh langs naar Belfast willen fietsen.
    Few people would think of coming to Magherafelt in Derry in search of poetry, yet Laurel Hill Guest House is full of literary gems. Most of them are inspired by Seamus Heaney, as this region is his home territory. Admire 10 limited edition linen scrolls each bearing a Heaney poem, a glass cabinet with first-edition literary pamphlets, portraits of poets, and books everywhere. But most of all, take a guided tour of the area with owner and Blue Badge guide Eugene Kielt, meeting the blacksmith at The Forge, and listening to Heaney's words being read in Eugene's dulcet tones at Mossbawn, Anahorish, Toomebridge and finally Bellaghy.
    • 028-7930 1459, laurel-villa.com, rooms from £35-50pp B&B, guided tours from £60

  • 11 Augustus 2011 - 06:37

    Yvon:

    bikkels zijn jullie! Op jullie tour met strijd tegen elementen.
    Nog 10 dagen trainen?
    Hou vol!

  • 11 Augustus 2011 - 23:32

    Gert:

    Of er is geen Wifi of het gsm-bereik is nul. Iets anders wil ik me niet voorstellen als reden waarom Hans zijn door mij altijd zeer gewaardeerde verhaaltje voor het slapen gaan op 11 augustus 2011 niet beschikbaar heeft gesteld.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hans en Saskia

Welkom bij mijn reisverslagen. Ik hoop dat je er wat plezier aan beleeft.

Actief sinds 28 Juni 2009
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 95416

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2012 - 27 Oktober 2012

Bretagne in de herfst

20 Juli 2012 - 18 Augustus 2012

De groene weg naar Baflo

27 April 2012 - 06 Mei 2012

Tien provincien route

14 Oktober 2011 - 22 Oktober 2011

Zadelpijn

23 Juli 2011 - 21 Augustus 2011

De groene ronde van Ierland

29 April 2011 - 07 Mei 2011

Rondje Nederland

16 Juli 2010 - 15 Augustus 2010

Huiswaarts

11 Juni 2010 - 18 Juni 2010

Noorwegen per motor

04 Juli 2009 - 31 Juli 2009

Op de fiets in Finland

Landen bezocht: