Voorpret - Reisverslag uit Baflo, Nederland van Hans en Saskia Veeke - WaarBenJij.nu Voorpret - Reisverslag uit Baflo, Nederland van Hans en Saskia Veeke - WaarBenJij.nu

Voorpret

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans en Saskia

22 April 2012 | Nederland, Baflo

Na veel wikken wegen, is de kogel eindelijk door de kerk (vreemde uitdrukking eigenlijk... Waarom zou iemand in of door de kerk schieten?). Maar goed, de keus voor de meivakantie is gevallen op de "Tien-provinciën route".
De concurrent voor deze route was een rondje in Bretagne. Ook die route heb ik al helemaal uitgezet in een GPS track, met campings, etappes etc. Een rondje van bijna 600 km langs de kust en via voie-vertes in het binnenland. Wat me een beetje tegenstaat is dat we hier meer dan 1000 km voor moeten rijden. Heen en daarna weer 1000 terug. Met de huidige benzineprijzen en het milieu in het achterhoofd laten we deze nog even op de plank liggen.

De tien-provinciën route start in Baflo. Nou, eigenlijk in Pieterburen, maar het station van Baflo is de verbinding met de rest van Nederland. Hij is gemaakt door dezelfde persoon als het fietserpad, die we een paar jaar geleden hebben gedaan. Die loopt van de Belgische grens, bij Maastricht, naar Pieterburen. Hij wilde ook een route terug hebben, dus de tien-provinciën route was geboren.
De route is ongeveer 630 km lang en met ons gemiddelde van 80 km per dag, gaan we er dus acht dagen over doen.
Meer informatie over de route kun je vinden op http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/tien-provincienroute/666864695/index.html

Gelukkig zijn de dilemma's nog niet op. Want hoe gaan we overnachten? Als het weer het toelaat, dan lig ik het liefst in een tentje. Maar als het weer onvoorspelbaar wordt (terwijl ik dit schrijf klettert de hagel uit de lucht), dan is een droge plek 's avonds ook wel fijn. In dat geval wordt het Vrienden op de Fiets. Deze beslissing kunnen we nog even uitstellen. Een andere leuke bijkomstigheid is dat we twee keer langs de woonplaats van een familielid komen. En daar proberen we dan ook even aan te wippen.

De technische voorbereiding is al grotendeels gereed. Tracks van de routes, campings, VodF adressen, caches, kaartjes liggen klaar. In de loop van de week de spullen bij elkaar zoeken en dan vrijdag gaan. We hebben er best wil zin in om weer onderweg te zijn. En als de tijd en wifi goden ons gunstig gezind zijn, zal ik proberen regelmatig hier een verslagje te posten.

• 22 April 2012 - 10:59

Jasmon:

Kijk, weer iets om naar uit te kijken!
    Wij houden het wat korter; kleine week lusjes fietsen vanuit boekelo, Twente

Veel fietsplezier met mooi weer, dan hebben wij het ook

• 26 April 2012 - 09:27

Blanche:

Mooi geschreven als vanouds, Hans!

Net als wij ook niet naar Bretagne maar nar een alternatieve bestemming! Alhoewel onze redenen minder nobel waren - het slechte weer. (we denken aan het milieu op andere fronten ;-) )

Fijne vakantie ben benieuwd naar jullie oplossingen van de 'dilemma's' :-)