Weiland - Reisverslag uit Baarlo, Nederland van Hans en Saskia Veeke - WaarBenJij.nu Weiland - Reisverslag uit Baarlo, Nederland van Hans en Saskia Veeke - WaarBenJij.nu

Weiland

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans en Saskia

06 Mei 2011 | Nederland, Baarlo

Let op: dit is het verslag van woensdag!

Oisterwijk - Baarlo - 85 km
Bewolkt, weinig wind.

Weer een ontzettend koude nacht. Ik droomde dat de Soprano's mijn voeten in ijs vastzetten en me dan in de zee dumpten. Maar ik had gewoon verschrikkelijk koude voeten. Omdat de wind was gaan liggen zit er nu ook meer condens in de tent. We pakken hem nat in, ontbijten op het terras en vertrekken.
Het eerste deel van de route loopt langs het Wilhelmina kanaal en is door zijn rust erg mooi. We passeren de dorpjes Best en Batadorp. Mijn vader heeft zijn hele leven voor Bata gewerkt, dus indirect hebben die ook meegeholpen aan wat ik nu bereikt heb. En wat heb ik dan bereikt? Dat ik op de fiets door Brabant zwerf...
We rijden helemaal om Eindhoven heen en volgen het kanaal zo lang mogelijk. Daarna via Gerwen, Nuenen (city of Gogh) en Mierlo verder. Overal zoeken we naar een gastankje maar nergens kunnen ze me helpen. We verleggen zelfs de route om door Asten te gaan maar ook daar vangen we bot.
Er is nauwelijks wind vandaag en dat voelt ook goed. Moeiteloos fietsen we het tempo van 20km/uur. Op serendipisch juiste plekjes wordt gestopt voor koffie, een broodje of om gewoon even bij te komen. 
We fietsen een klein stukje langs Helenaveen in de Peel. Absoluut een van de hoogtepunten van de ronde. Een kanaaltje wat haast vervallen is tot een beek. Hoge bomen er langs en je hoort alleen de geluiden van de natuur. Dat maakt het laatste stuk via Koningslust en Maasbree wat saai. De eentonigheid wordt even onderbroken omdat we langs een orthodox klooster komen. Saskia gaat even de tuin in en komt een van de orthodoxen tegen. Maar wie het meeste van wie schrikt is mij niet duidelijk.
Het is een tijd geleden dat ik ben wezen kamperen in Nederland maar het gevoel bekruipt me dat er geen toekomst is voor de (fietsende) kampeerder.
Was het 20 jaar geleden nog zo dat de caravan de uitzondering was, nu is dat de tentkampeerder. Je wordt al meewarig aangekeken als je op de fiets komt, en als je dan ook nog wil kamperen, dan is het helemaal mis. Grote campings hebben al geen trekkersveldje meer De kleinere (natuur)campings zijn nog wel ingericht op de tenten. Maar dan de grote tenten want een keukentje, gemeenschappelijke ruimte of picknicktafels zijn met een lantaarntje te zoeken. Ik wordt er eigenlijk moedeloos van. Totdat we bij camping "Heiderust" in Blerick komen. Kleine camping naast een mega-reacreatiecentrum met nog een echt trekkersveldje waar je alleen op de fiets of te voet kan komen. Voldoende picknick banken en een ruimte waar je even droog kunt zitten. We zijn de enigen en zetten het tentje op het veldje in de zon op. Aan de picknicktafel kunnen wee en bijkomen met een bier en wijn die we onderweg gekocht hebben. Het leven is goed zo. Het is wel meer bewolkt vandaag, maar de temperatuur is ook wat omhoog gegaan. Hierdoor voelt het meteen een stuk aangenamer. Zometeen uit eten want we hebben niet genoeg gas meer om te kokken én om koffie te maken onderweg. Dat laatste heeft toch wel de voorkeur dus 'helaas' maar uit eten. We krijgen een tip om bij "d' Heeren van Baarlo" te gaan eten en dat doen we ook. Mooi uitzicht op de Maas, schepen komen langs, pontje gaat op en neer en het eten is uitermate goed voor een schappelijke prijs. Omdat we daar zo lekker (warm) zitten bestellen we nog maar een koffie en thee. Tegen half tien fietsen we terug naar de camping. We moeten € 14,50 betalen en dat vinden we een koopje voor de meest perfecte camping tot nu toe. De verwachting voor vannacht is vorst aan de grond, dus ik hou mijn sokken maar aan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hans en Saskia

Welkom bij mijn reisverslagen. Ik hoop dat je er wat plezier aan beleeft.

Actief sinds 28 Juni 2009
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 95266

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2012 - 27 Oktober 2012

Bretagne in de herfst

20 Juli 2012 - 18 Augustus 2012

De groene weg naar Baflo

27 April 2012 - 06 Mei 2012

Tien provincien route

14 Oktober 2011 - 22 Oktober 2011

Zadelpijn

23 Juli 2011 - 21 Augustus 2011

De groene ronde van Ierland

29 April 2011 - 07 Mei 2011

Rondje Nederland

16 Juli 2010 - 15 Augustus 2010

Huiswaarts

11 Juni 2010 - 18 Juni 2010

Noorwegen per motor

04 Juli 2009 - 31 Juli 2009

Op de fiets in Finland

Landen bezocht: