Natuur - Reisverslag uit Essen, België van Hans en Saskia Veeke - WaarBenJij.nu Natuur - Reisverslag uit Essen, België van Hans en Saskia Veeke - WaarBenJij.nu

Natuur

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans en Saskia

03 Mei 2011 | België, Essen

Let op: dit is het verslag van maandag!

Lewedorp - Essen - 79 km
Veel zon, koud en allemachtig veel wind (tegen)

Het was vannacht weer kouder dan gisteren nacht. Maar in de slaapzak met z'n tweeën en een isolatiedeken eronder is het goed te doen. De zon schijnt volop als we opstaan. We pakken de tent in en vertrekken zonder ontbijt. Je kunt hier toch nergens even zitten. Na tien minuten fietsen komen we een eerste obstakel tegen. Een hoge brug over de weg heen. Samen duwen we een voor een de volgepakte fiets omhoog. Naar beneden is nog enger maar het lukt allemaal zonder ongelukken.
Het volgende obstakel zijn de boodschappen. We kunnen een stukje de verkeerde kant op fietsen om in 's-Herenhoek te shoppen maar terugfietsen is tegen onze principes. Dan maar door naar Nisse. Het heeft een mooi marktplein maar daar is het ook mee gezegd. 's-Gravenpolder is de volgende optie. Ondanks aanwijzingen kunnen we de winkel niet vinden. Door het gebrek aan thee en eten wordt Saskia wat kribbig. En ik ben ook de vrolijkste niet op dat moment. Zo gaan we mokkend op een kruispunt in het centrum op een bankje thee zetten en ons laatste brood eten. Mensen kijken ons vreemd aan en een moeder waarschuwt haar kinderen: "Als je op school niet goed je best doet, dan eindig je zo!". Als we verder fietsen, zien we 100 meter verderop de supermarkt...
Daarna op de fiets. Het is veel open land en we hebben de harde wind pal tegen. Het is bikkelen en als (sterke) man doe ik natuurlijk het kopwerk. Met een gangetje van zo'n 12 km/uur kruipen we voort. Het is niet alleen zwaar voor de benen maar je wordt er helemaal zo moe van. Steeds dat getrek en geduw aan je lijf en die wind om je hoofd is zó vermoeiend. 
Het laatste stuk van Zuid-Beveland volgen we de kustlijn. Aan de buitenkant van de dijk hebben we iets minder last van de wind en het geeft een mooi zicht op de schorren en de scheepvaart. Ik heb ondertussen behoorlijk last van mijn onderrug gekregen en maak me daar best wel zorgen om. Ik hoop dat ik wel kan blijven doorfietsen. Het heeft misschien met mijn houding op de fiets te maken? Of het nieuwe zadel? Of het matje waar ik op slaap? Ik weet het niet maar het is knap vervelend. En de zware tegenwind helpt ook niet hieraan mee.
We fietsen Woensdrecht in om boodschappen te doen voor het avondeten. Nooit geweten dat dit dorp op een heuvel ligt. Na wat zoeken vinden de Appie Heyn. Saskia gaat naar binnen en ik pas op de fietsen. Om mijn rug te ontlasten ga ik tegen de gevel zitten. Na een tijdje zet ik mijn pet af en leg die voor me neer. Ik zie mensen kijken maar ik snap niet waarom totdat iemand een muntje in mijn pet gooit?! WTF? Blijkbaar zie ik eruit als een bedelaar!
De route vervolgt door de Wouwse plantage. Dit is een prachtig bos en ik vind het nog veel mooier worden omdat het de wind wat wegneemt. Saskia biedt aan om ook wat kopwerk te doen. 
In het bos drinken we nog een kopje thee en dan verder richting Belgische grens. Op natuurcamping "de Otterhoeve" kunnen we terecht voor 20 euro. Dat vind ik best wel veel en ik vraag me af of het wel klopt. Het ziet er allemaal wat alternatief uit. Het is wel een prachtige camping met mooie grote plekken en veel speelgelegenheid voor de jeugd maar voor iets van 80 mensen die er nu staan zijn er twee WC's en drie douches. Wel wat mager.
Saskia had goed ingekocht. Ik heb een bier, chips en er zijn olijven. Daarna warmen we ons maaltje op. Rijst met sardientjes in tomatensaus. En een cheesecake als toetje. Als afsluiting koffie en thee. We moeten morgen op zoek naar een nieuw gastankje want deze is praktisch leeg. Ik hoop dat we er een kunnen vinden want anders zijn we gedoemd om uit eten te gaan...
Met het zakken van de zon, zakt ook de temperatuur. Het is weer kouder dan gisteren. Ruim onder de tien graden schat ik. We kruipen op tijd in het tentje en daar houden we mekaar warm.

  • 03 Mei 2011 - 16:32

    Aukje:

    Het klinkt erg koud en buffelen. Hoop dat het wat beter wordt met je rug. Doe Sas de groeten. Ik ga maar gewoon naar Pilatus, is in ieder geval binnen en uit de wind.

    Groetjes Aukje

  • 04 Mei 2011 - 22:05

    Liedeke:

    Back to the basic. Kreeg je echt een muntje in je pet? Dat was schrikken. Toch een deuntje op de blokfluit instuderen. Kom je nog met een zak geld thuis. Schijnt best wat op te leveren...:) Gelukkig wordt de temperatuur (overdag) weer warmer en de wind is meer gaan liggen. Tenminste hier in Broek in Waterland. Ik hoop dat jullie het warm genoeg hebben samen met meer wind in de rug. Morgen bevrijdingsdag. Bandjes kijken in Amsterdam. Groet en tot spoedig!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hans en Saskia

Welkom bij mijn reisverslagen. Ik hoop dat je er wat plezier aan beleeft.

Actief sinds 28 Juni 2009
Verslag gelezen: 305
Totaal aantal bezoekers 95057

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2012 - 27 Oktober 2012

Bretagne in de herfst

20 Juli 2012 - 18 Augustus 2012

De groene weg naar Baflo

27 April 2012 - 06 Mei 2012

Tien provincien route

14 Oktober 2011 - 22 Oktober 2011

Zadelpijn

23 Juli 2011 - 21 Augustus 2011

De groene ronde van Ierland

29 April 2011 - 07 Mei 2011

Rondje Nederland

16 Juli 2010 - 15 Augustus 2010

Huiswaarts

11 Juni 2010 - 18 Juni 2010

Noorwegen per motor

04 Juli 2009 - 31 Juli 2009

Op de fiets in Finland

Landen bezocht: