Lek - Reisverslag uit Condes, Frankrijk van Hans en Saskia Veeke - WaarBenJij.nu Lek - Reisverslag uit Condes, Frankrijk van Hans en Saskia Veeke - WaarBenJij.nu

Lek

Blijf op de hoogte en volg Hans en Saskia

29 Juli 2012 | Frankrijk, Condes

Het heeft vannacht ontzettend geonweerd. Ik werd wakker omdat de bliksemflitsen door de gesloten oogleden heen priemden. Verder heb ik er weinig van gemerkt terwijl toch de halve Rhône over ons uitgestort is. Alleen toen ik ging plassen zag ik dat er wel erg veel plassen lagen. Petra heeft de halve nacht wakker gelegen, bang voor lekkage. Onze tent heeft zich goed gehouden. Hij is vies door het gespetter maar binnenin is het droog.
Vandaag staat in de boeken als een rustdag. Maar met dit weer lokt het niet om op de camping te blijven. We besluiten rustig aan te doen vandaag en beginnen met een uitgebreid ontbijt, samen met Petra. De tent wordt nog natter dan gisteren ingepakt en uiteindelijk vertrekken we om kwart over negen. De temperatuur is 19 graden en ik wissel tussen mét jasje en zonder maar beide is niet goed.
Het eerste deel is niet zo mooi. Veel bebouwing en industrie. We komen door Pont d'Ain, een plaats die we associëren met de wintersport. In Neuville is een supermarche waar we vast boodschappen doen voor vanavond. Het is zondag en we komen nu in gebieden waar je de winkels met een lampje moet zoeken. En dan nemen we voor lief dat we haast de hele dag met de maaltijd van vanavond en het ontbijt van morgen rijden.
Daarna fietsen we de rest van de dag door de Gorge de l'Ain. Misschien vraag je je af waarom die zo heet maar de rivier de l'Ain heeft hem uitgehold en met zo'n prestatie mag er best wat naar je vernoemd worden. Het is prachtig hier. De routemakers hebben zichzelf overtroffen. Niet alleen is de route heel rustig, hij is ook nog redelijk vlak. We kennen de Gorge d'Ardèche al en die is best wel druk. Hier fietsen we alleen. Af en toe een auto en de stilte wordt alleen doorbroken door een paar kraaien die ruzie maken aan de overkant van de rivier. Steile rotswanden links en rechts van ons. Meestal begroeid met bossen maar bij de hele steile stukken zijn ze kaal. Je ziet de aardlagen erin. In de diepte de rivier, die langzaam maar zeker zijn slijtageslag doorzet. Wij meanderen lekker mee met hem. De grijze luchten maken plaats voor stukken met blauw. 's Middags vinden we in Bombois een picknickbankje in de zon. Helemaal goed.
Op een gegeven moment staan we stil om van een uitzicht te genieten. Ik hoor een raar gesis. Er blijkt een stuk roestig metaal in mijn achterband te zitten. Ik til de fiets naar de kant om het niet verder naar binnen te duwen. Dat valt niet mee met 18 kilo fiets en 20 kilo bagage. Maar zo kan ik het lek goed lokaliseren. Het metaal is een behoorlijk stuk dat dwars door de anti-leklaag is gegaan en door de binnenband. Alles van de fiets af en plakken. Is gelukkig een karweitje van niets en een kwartiertje later zijn we weer op pad. Toch fijn om te kunnen constateren dat ik de juiste spullen mee heb.
We eindigen in Condes. Hier zijn drie campings. De eerste slaan we over maar de tweede, camping municipal les Cyclames, ligt mooi op een schier eilandje. Als we om half vier binnen rijden worden we begroet door Jut en Jul die de zaak bestieren. De goedkoopste camping tot nu toe, €8,50. We zien ook meteen dat er een was- en droogmachine is. De kleren beginnen wat te ruiken en omdat we op tijd zijn, kunnen ze mooi even gewassen worden. Voor zes euro kopen we muntjes om te wassen en te drogen. We vragen ook om waspoeder maar Jul heeft dit niet. Er volgt een korte discussie tussen Jut en Jul die ik niet kan volgen en het resultaat is dat we voor 0,50 een wasmiddel zakje krijgen.
De man begeleidt ons naar een veldje, omringd door caravans. Overal zitten groepjes mensen die er eens goed voor gaan zitten. Maar we geven ze weinig spektakel. Wij functioneren als een formule-1 team. Saskia zoekt de was bij elkaar en ik leg de tent te drogen. Ondertussen tikken we een koud biertje weg die ze bij de receptie te koop hebben. Daarna zet ik de tent op en Saskia pompt de matrassen op en maakt het bed klaar. Als ze zien dat ik met een steen de haringen erin sla, krijg ik prompt een hamer aangeboden. Tijdens het wassen en verder inrichten wordt een tweede biertje weggewerkt. Het voelt lekker hier. En de kleren ruiken weer fris. Tegen de avond verdwijnen een aantal Fransen naar huis. Wij maken couscous met ham en een kerrie sausje. Straks nog even een wandelingetje naar het meer. Het was een prachtige rustdag.

Kilometers vandaag:  60,4
Kilometers totaal: 595,3
Aantal lekker banden: 1

• 30 Juli 2012 - 10:40

Liedeke:

In een kwartier een band plakken... Wow. Had je vaak geoefend? Hier was ook een fiks onweer. Wij gaan nu voor een weekje naar zee. Bakkum. Nemen de fietsen mee. Trees zit nu op Kreta. Lieke gaat ook met ons mee.

• 30 Juli 2012 - 23:40

Gert:

Om te achterhalen waar je nu zit heb ik even gezocht op de camping die je noemt. Het bleek dat je een n gemist hebt. Het gaat over camping municipal les Cyclamens. Dus niet camping municipal les Cyclames. De camping lijkt ook bij Chancia en niet bij buurgemeent Condes te horen. Het zijn details net als je leuke afsluitzin dat het een prachtige rustdag was ;-)