Vloeibaar licht - Reisverslag uit Zalk, Nederland van Hans en Saskia Veeke - WaarBenJij.nu Vloeibaar licht - Reisverslag uit Zalk, Nederland van Hans en Saskia Veeke - WaarBenJij.nu

Vloeibaar licht

Blijf op de hoogte en volg Hans en Saskia

14 Augustus 2012 | Nederland, Zalk

Vandaag een kort verslag. Deels omdat er niet zoveel te melden valt, maar ook omdat Lucas en Ria zo komen met de belofte van koude wijn. En daarna gaan we uit eten in Hattem.
Soms zit het mee, en soms zit het tegen. De tent ging vanochtend als een natte herfstbui in de zak. Wel een eigen zak want ik houd dan de binnentent, die redelijk droog is, gescheiden van de buitentent. Het was vanochtend wel ontzettend mooi om door de bossen te fietsen. Door het vocht hangen er flarden mist en als dan de zon tussen de bomen doorschijnt, dan wordt het licht vloeibaar. Daarnaast klaagde ik gisteren dat je nergens stilte kunt vinden in Nederland. Als je stilte definieert als de afwezigheid van mechanisch geluid, dan hebben we vanochtend heerlijk door de stilte gefietst. Alleen wat vogelgeluiden om de rust te benadrukken. Hoe de bossen allemaal heten? Geen idee. Ik heb een bordje gezien van 'Koningsheide', maar verder niet. Uiteindelijk is het allemaal hoge Veluwe. Later zoek ik wel uit wat het was voor het uiteindelijke verslag.
In Hoenderloo is het nog rustig als we bij bakker inkopen doen. We hebben het hier ook wel eens drukker gezien. Via Uchelen gaan we naadloos over in Apeldoorn. Dat heeft best een gezellig centrum. We komen nog langs het voormalig hotel van Sylvia en Tapani, wat er goed bij staat. Vanaf hier is er een ontzettend lang fietspad wat rechtstreeks naar het noorden gaat. Dit volgen we een tijd tot we in Epe komen. Leuk dorp, in het centrum is het markt en feest. Maar we zijn nog het meest onder de indruk van een beeld waarbij een man zijn laars leeg gooit en een vrouw het hemd uitwringt. Ik probeer een foto te plaatsen maar het verbaast ons dat Epe zo vrij is om zo'n beeld te plaatsen.
Dan komen Heerde en Hattem. De laatste heeft een prachtig oud centrum. Een mooi dorp om even doorheen te gaan. Bij Hattem zou een camping moeten zijn. Maar we staan voor een hek met een bordje 'verboden toegang'. Dat betekent dat we 25 kilometer verder moeten naar Genemuiden. En we hebben er al bijna 70 opzitten. Het zij zo.
Als we langs de IJssel fietsen zien we opeens een mini-camping. Toch maar even kijken. 'De IJsselhoeven' heeft een mooi weiland en de man belooft ons wat te drinken te brengen. Dat trekt ons over de streep. En het is mooi weer dus zo kunnen we nog een beetje vakantie vieren.
Tegen een uur of vijf komen Lucas en Ria. Met een flesje koude wijn en een biertje. Wat een timing! We kletsen gezellig bij. Langzaam betrekt de lucht en begint het te onweren. De druppels worden dikke druppels. We pakken in en gaan naar Hattem. Daar zetten we het samenzijn voort in restaurant 'de truffel'. Ontzettend lekker gegeten. En een heel gezellige avond gehad. Toch wel leuk om onderweg af en toe bekenden te ontmoeten.
Tegen het donker aan worden we weer afgezet. Morgen weer een stukje dichter naar huis toe.

Kilometers vandaag:  73,2
Kilometers totaal: 1667,5
Aantal goede vrienden ontmoet: 2

• 14 Augustus 2012 - 22:34

Liedeke:

Saskia, ik zie jou ineens in een hele mooie jurk... Heb je die de hele rit in je fietstas meegenomen voor dit etentje in 'de truffel'?

• 14 Augustus 2012 - 22:52

Lisa:

Een toevallig feit... Vandaag, de dag dat jullie eten bij 'de truffel' is ook de dag dat ik voor het eerst in mijn leven chocolade truffels heb gemaakt. Wellicht kan ik ze nog een tweede keer maken om jullie thuiskomst te vieren...

• 14 Augustus 2012 - 23:57

Gert:

Het dorp waar je doorheen bent gekomen voor je naadloos in Apeldoorn binnen reed heet Ugchelen. Dus met gch. Ik heb daar tijdens mijn middelbare schooltijd gewoond. Het lange rechte fietspad van Apeldoorn naar het noorden schijnt over een oud treintracé te lopen.