Gecharmeerd door Charmes - Reisverslag uit Charmes, Frankrijk van Hans en Saskia Veeke - WaarBenJij.nu Gecharmeerd door Charmes - Reisverslag uit Charmes, Frankrijk van Hans en Saskia Veeke - WaarBenJij.nu

Gecharmeerd door Charmes

Blijf op de hoogte en volg Hans en Saskia

03 Augustus 2012 | Frankrijk, Charmes


Vandaag staat in het teken van hellingen. Het begon al met de nacht. We hebben vals plat geslapen. Het stukje leek vlak toen ik de tent opzette, maar vannacht en vanochtend werden we steeds wakker aan één kant van het tentje terwijl de andere helft leeg was.
Om van de camping af te komen moest er ook al een helling bedwongen worden. Hij is niet lang maar met een procent of 15 is 50 meter best veel. En dat op de koude spieren. Tegen onze principes in zijn we eerst een stukje terug gefietst naar Darney. We hebben brood nodig en de rest van de dag zijn er geen winkels en bakkerijen. Alleen maar kappers. Maar die bakken zo beroerd.
Het lijkt vandaag wel een rustdag. Er staan maar 50 kilometers op het programma. Maar wel 50 kilometers die gekenmerkt worden door op en neer gang. Het is de hele dag heuvel op en heuvel af. Variërend van een paar procent tot negen. In Jesonville komen we nog wel een interessant fenomeen tegen. Hier is de waterscheiding. Huh?! Wat? De waterscheiding. Het water tot nu toe stroomt naar de Middellandse zee. Meestal via de Rhône en de Saône.  Het water wat aan de andere kant valt stroomt naar de Noordzee. Het is maar dat je het weet.
De meeste mensen die deze route fietsen doen dit van noord naar zuiden. We komen er elke dag minstens tien tegen. Stelletjes, vaak ouderen, maar ook families. Meestal groeten we elkaar en roepen iets over 'de groene weg'. Een enkele grappenmaker zegt dat we de verkeerde kant op rijden. En soms maken we een praatje, als het zo uitkomt. Vandaag had ik weinig keus. Ik heb er net een klimmetje van 1000 meter tegen 9% op zitten en sta hijgend op Saskia te wachten. Tegemoet komen vier dames. Twee oudere en twee jongere. Moeders en dochters zou je denken. Maar het blijken collega's te zijn. Ze werken allen bij een lab in Leiden. Iets met hemoglobine. Maar ze gaan al een paar jaar samen op fietsvakantie. We blijven even kletsen zodat het niet teveel opvalt hoe stuk ik zit van de klim. We wisselen wat campings uit en gaan dan weer ons weegs. Als schepen in de nacht.
De wegen zijn weer uitzonderlijk rustig. Overigens moet ik opmerken dat de Fransen zich erg netjes gedragen in het verkeer. Ze gaan altijd met een grote boog om ons heen en als er maar enige twijfel is, dan halen ze niet in en blijven geduldig achter je. Zo onbehouwen als ze soms zijn in de omgang, zo beleefd in het verkeer.
Om twee uur zijn we al op de camping in Charmes. Een behoorlijk veld met grote plekken. Wij hebben een half voetbalveld en een picknick bank. Wel bijzonder is dat de douches zo ver mogelijk van álle plekken zijn. Je moet haast brood meenemen als je erheen wilt. Maar verder een prima camping. We betalen hiervoor €9,10.
Het weer begon vanochtend wat weifelend. Veel wolken en ook donkere wolken. Ik twijfelde of we het droog konden houden. Maar gedurende de ochtend klaarde het op en werd het lekker zonnig. In diezelfde zon besteden wij de middag. Beetje luieren. Biertje. Lezen. En kijken naar de mensen. Zo tegen de avond warm ik de maaltijd op. Voor de verandering hebben we een salade met meloen en vis. Daarna Kantoneese kip met rijst en natuurlijk een toetje na. Straks gaan we nog even te voet kijken of we gecharmeerd worden door Charmes. Ik heb goede hoop.

Kilometers vandaag:  51,5
Kilometers totaal: 930,0
Aantal waterscheidingen: 1

P.s. Vandaag weer geen wifi, dus wederom geen foto's.
Zodra de mogelijkheid er is, zal ik weer wat plaatsen.

  • 06 Augustus 2012 - 10:57

    Gert:

    Voor ons inwoners van "Le pays plat" valt het hellend vlak in lettelijke zin buiten ons referentiekader. Dit maakt dat we een bijna rechte hoek tussen aardoppervlak en zwaartekracht beoordelen als haaks. Dat is momenteel wat ik denk om jullie geworstel met het beoordelen van hellingshoeken te duiden. Maar ik verruil mijn verklaring graag voor een andere.

  • 02 September 2012 - 20:11

    Paul:

    Oei die rotklim heb ik ook gehad, voordat ik er aan wou beginnen begon een vakantiefietser tegen me te praten, een Duitser, kon ik de klim 'koud' beginnen:P. Ben zelf doorgefietst naar Luneville

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Charmes

Hans en Saskia

Welkom bij mijn reisverslagen. Ik hoop dat je er wat plezier aan beleeft.

Actief sinds 28 Juni 2009
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 95307

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2012 - 27 Oktober 2012

Bretagne in de herfst

20 Juli 2012 - 18 Augustus 2012

De groene weg naar Baflo

27 April 2012 - 06 Mei 2012

Tien provincien route

14 Oktober 2011 - 22 Oktober 2011

Zadelpijn

23 Juli 2011 - 21 Augustus 2011

De groene ronde van Ierland

29 April 2011 - 07 Mei 2011

Rondje Nederland

16 Juli 2010 - 15 Augustus 2010

Huiswaarts

11 Juni 2010 - 18 Juni 2010

Noorwegen per motor

04 Juli 2009 - 31 Juli 2009

Op de fiets in Finland

Landen bezocht: