Winkelloos - Reisverslag uit Vic-sur-Seille, Frankrijk van Hans en Saskia Veeke - WaarBenJij.nu Winkelloos - Reisverslag uit Vic-sur-Seille, Frankrijk van Hans en Saskia Veeke - WaarBenJij.nu

Winkelloos

Blijf op de hoogte en volg Hans en Saskia

04 Augustus 2012 | Frankrijk, Vic-sur-Seille

Nog even terugkomen op gisteren. Toen zijn we van etappe 4 naar etappe 3 van boekje 1 gefietst. Uit de Vogezen en in de Lorraine.
En we waren absoluut niet gecharmeerd van Charmes. Het stadje heeft een paar restaurants en kroegen en wat winkeltjes. Maar ook een foeilelijke betonnen kerk. In tien minuten zijn we door het centrum heen gelopen en toen maar weer terug naar de camping.
Vandaag fietsen we eerst naar St. Germain. Voor mij kan een plaats niet Franser klinken dan dit. Daarna door Froville. We hadden hier wat vrolijks verwacht. 'Pittoreske straatjes' staat in het gidsje. Maar het zijn vervallen huizen en een enkele bejaarde sjokt langs. Daar valt geen feest mee te vieren.
In Einvaux hebben we een stop. En wat eet je in Lorraine? Natuurlijk een quiche Lorraine! Die hebben we bij de koffie. Er zijn hier geen wasplaatsen meer en ook geen centrale dorpspleintjes. Daarentegen zien we wel steeds vaker een picknickbankje langs de weg staan. Hier net niet maar we vinden altijd wel wat om te zitten.
Lunéville is een grote plaats. Veel druk verkeer en een groot gezellig centrum. Na de winkelloze woestijn die we uitkomen is dit een oase van cultuur en commercie. Er is markt, een prachtig 'hotel de ville' en volop winkeltjes. Koning Stanislas, de Poolse koning, heeft hier in de 18e eeuw een prachtige residentie gebouwd en een fantastische tuin aangelegd. We kunnen zo over de binnenplaats naar de tuinen fietsen waar we in de schaduw wat eten en drinken. Het is alweer mooi weer vandaag. We hopen dat het nog even aanhoudt.
Van Lunéville gaat het verder via kleine boerenweggetjes. Soms klimmen maar ook veel dalen vandaag. We zijn een beetje moe. Moe van 12 dagen achter elkaar fietsen. Moe van de 1000 kilometer die we nu gepasseerd zijn. Het lijf heeft eigenlijk even rust nodig. Morgen hebben we nog een lange dag. Er is dan 85 kilometer lang geen camping. Maar maandag hebben we 'maar' 40 kilometer naar Luxemburg stad. Daar heb ik een hostel geboekt en blijven we 2 nachten. Ik kijk uit naar het 'gewone' bed.
Vandaag overnachten we op de camping in Vic-sur-Seille. Tijdens alle kilometers die we vandaag gefietst hebben en alle dorpjes die we door gekomen zijn, hebben we geen enkele winkel, kroeg of tabac gezien. Afgezien van Lunéville dan. Daar wilde we nog geen boodschappen doen. Is jammer, want nu zitten we zonder avondeten en zonder ontbijt. Vic-sur-Seille is een grotere plaats maar toch weinig voorzieningen. Geen super maar wel een bakker. We hopen dat die morgen wel open is. Er is een leuke kroeg waar we even aanschuiven. Daar tikken we wat vocht weg en het blijkt dat je er ook kunt eten. We reserveren meteen een 'menu du jour' voor vanavond.
De camping is weer een verrassing. Het is een grote plas waar veel dagjesmensen en vissers zitten. Daartussen moeten wij een plaatsje zien te vinden. Tussen wat auto's zien we nog een picknick bank vrij en daarachter zetten we de tent op. De sanitaire voorzieningen zijn aan de overkant van de plas. De enige reële manier om er te komen is met de fiets. We hopen dat de dagjesmensen en vissers zo verdwijnen en dat we dan wat meer rust krijgen. Maar eerst gaan we uit eten. Ze tappen een lekkere Grimbergen.
De kroeg is nog even gezellig als toen we weg gingen. Volgende de barflies die hier verblijven is het goed eten. Ik ga voor de Terrine de Tomaten et Basilicum als voorgerecht en Saskia gaat voor de petit Chevre roti aux Noisettes. Als hoofdgerecht hebben we respectievelijk Filet de Rougeret lieu jaune querelle de brochet sauce crustaco en Bavette aux trompettes gratin Dauphines. Probeer dat maar eens snel achter elkaar uit te spreken.
Het is leuk om hier te zitten en te zien hoe het hier toegaat. Iedereen lijkt iedereen te kennen. Als je aankomt, dan zoenen de dames alles (behalve ons) en geven de mannen elkaar een hand. Ook als ze gewoon even langs komen. Mocht er ooit een besmettelijke ziekte uitbreken, dan is Frankrijk gedoemd.
Het eten is werkelijk voortreffelijk. Als toetje ga ik eens voor de kaas. Saskia neemt iets met een chocoladetaartje. Ook allebeide goed. Mocht je ooit in Vic-sur-Seille willen eten, dan is café 'Les Amis' de gelegenheid om heen te gaan.
Het is alweer schemerend als we terug fietsen. Op de camping is de hel uitgebroken. Overal schreeuwende kinderen. Jong en oud. Een penetrante bbq geur hangt n de lucht. Wij kunnen alleen nog uitbuiken. Maar eigenlijk zou ik er het liefst meteen in kruipen. Het was een vermoeide dag maar met een perfect einde.

Kilometers vandaag:  84,7
Kilometers totaal: 1015,4