Toujour Bonjour - Reisverslag uit Metzeresche, Frankrijk van Hans en Saskia Veeke - WaarBenJij.nu Toujour Bonjour - Reisverslag uit Metzeresche, Frankrijk van Hans en Saskia Veeke - WaarBenJij.nu

Toujour Bonjour

Blijf op de hoogte en volg Hans en Saskia

05 Augustus 2012 | Frankrijk, Metzeresche

Het was een onrustige nacht. Links van ons hebben ze de hele nacht staan te vissen. Rechts van ons zijn twee tentjes met pubers gekomen die de hele nacht aan het giechelen zijn geweest. De wc's zijn een kilometer verder. Dus plassen doen we 's nachts achter de tent maar wel zodanig dat de vissers niet beet kregen en de pubers het niet horen.
We hebben geen ontbijt dus we pakken meteen in. Nog niet eerder kon ik de tent zo droog inpakken ondanks dat het vannacht af en toe wel op de tent tikte.  We vertrekken meteen. Zo kun je dus meemaken dat je op zondagochtend in Vic-sur-Seille twee fietsers vóór acht uur kunt zien langskomen. De bakker is open dus daar halen we wat brood, twee pasteitjes en wat lekkers voor bij de koffie. Iets buiten het dorp, voor de klim, ontbijten we aan een picknick bankje.
Daarna is het klimmen. Twee keer 13%. Ouch! En de rest van de dag blijft het klimmen. Waren we gisteren 'moe', nu zijn we 'moeist'. Want 'moeier' slaan we even over. In Ierland was het ook zo zwaar. Vanochtend worden we ook voor het eerst wakker waarbij het hoofd wel uitgerust is, maar het lichaam nog niet. Toch hebben we een fikse dag voor de boeg. De volgende camping zit 85 kilometer verderop.
De route volgt kleine wegen en op zondagochtend is het erg rustig. Landschappelijk een prima route. En als we niet zo moe zouden zijn, dan kunnen we er ook wel van genieten. De weersvoorspelling is niet goed voor de komende dagen. Als we gaan koffie maken, begint het te regenen en kruipen we in een bushok. Daarna blijft het de rest van de dag droog.
Voor het overige valt er weinig te melden. Iedereen onderweg groet met een 'Bonjour'. Dat doen ze overigens in heel Frankrijk. Is best gezellig. We klimmen en we dalen. En dat doen we ongeveer honderd keer. Er is nergens een winkel open. En we stoppen regelmatig want als je het touwtje te strak trekt, dan breekt het.
Dat het niet alleen voor ons vermoeiend is, zien we in Les Etangs. Op het trottoir zien we twee fietsers liggen. Uitgestrekt. We stoppen even en maken een praatje. Ook zij zijn moe van het klimmen en dalen. En dan zijn ze ook nog minstens 25 jaar jonger dan wij. Hij heeft wel een fietskar op sleeptouw met 40 kilo. Dat is een goed excuus.
Tegen half vijf komen we op de camping. Het is een hele grote in Metzeresche. Met zwembad, meertje en allerlei faciliteiten waar we niet op zitten te wachten. We betalen een tientje en krijgen een grote plaats hiervoor. Tussen de andere Nederlanders. Die wel zo aardig zijn om ons een fles water toe te stoppen want 'wat hier uit de kraan komt is niet te drinken'. Ik vertrouw de lucht niet zo, dus we zetten eerst de tent op en gaan dan een biertje drinken. Ze hebben 'Desperado's'. Koud. Die gaan er heerlijk in. Daarna douchen.
Als eten gaan we voor een van onze noodmaaltijden aangezien we dus geen boodschappen hebben kunnen doen. We hebben nog een halve liter soep, gedroogde pasta en een stuk worst. Smaakt prima als je het bij elkaar gooit. Als toetje nemen we een ijsje. De camping bestaat weer uit een recreatiegebied met picknickbanken en een camping. We koken en eten op een van de picknick plaatsen.
Bij de tent maken we koffie en thee. Nog even aan het verslag werken en dan het vermoeide lichaam te ruste leggen. Morgen fietsen we Frankrijk uit. Na een dikke 1100 kilometers en 15 campings. Eens kijken of Luxemburg anders is.
Terwijl ik dit verslag schrijf begint het te druppen. We ruimen op en gaan in de tent. Daar gaat de drup over in regen. Het maakt ons niet zoveel meer uit. De tent staat, de fietsen zitten onder de tarp en morgen zitten we in een hostel.

Kilometers vandaag:  86,2
Kilometers totaal: 1101,6
Aantal open winkels tijdens 86 km: 1

• 06 Augustus 2012 - 03:20

Liedeke:

Woensdag t/m zondag wordt weer goed weer. Wij zijn nu weer thuis en hebben Trees van Schiphol gehaald maar vertrekken woensdag weer richting zeecamping. We hebben daar reeds een fietstocht van 50 km gedaan. Jullie inspireren ons wel. ( hoor ik daar gegniffel? 50 km :))

• 06 Augustus 2012 - 09:33

Paulus:

Wat leuk jullie verslag te lezen, de herkenning, ik zie die streek weer voor me, dat klimmen en dalen en een zure noorderwind tegen, hard trappen om een heuvel af te komen. Het is niet mis wat jullie doen, maar wat een genoegen, dat is echt echt. Ik denk aan jullie, hartelijkste groet ook van Co.

• 06 Augustus 2012 - 11:52

Gert:

Uit eigen ervaring zeg ik wen er maar aan dat met het stijgen der jaren de benodigde hersteltijd toeneemt. ;-( Verstandig dat je in Luxemburburg wat rust pakt.