Luxemburg - Reisverslag uit Luxemburg, Luxemburg van Hans en Saskia Veeke - WaarBenJij.nu Luxemburg - Reisverslag uit Luxemburg, Luxemburg van Hans en Saskia Veeke - WaarBenJij.nu

Luxemburg

Blijf op de hoogte en volg Hans en Saskia

07 Augustus 2012 | Luxemburg, Luxemburg

We hebben in de hostel een kamer met twee stapelbedden. Toen we gisterenavond terugkwamen waren we nog alleen. We gingen er dus ook vanuit dat we de kamer voor onszelf hadden. Daarna zijn we in de lounge nog even gaan lezen. Terug op de kamer zien we na 5 (!) minuten ineens een vreemde handdoek hangen. En als we verder kijken zien we ook 'ineens' een vreemde koffer. Compleet overheen gekeken. Zal de vermoeidheid wel zijn geweest, maar we delen de kamer dus met een ander persoon. Die kwam terug toen wij al in bed lagen. Gelukkig snurkte hij niet.

We zijn verrast door Luxemburg. Wat een prachtig oord. Hoe dat ze met die hoogteverschillen toch een stad bij elkaar kunnen hebben bouwen... Alles is goed onderhouden en gerestaureerd. Overal is het schoon. Overal moet je klimmen en overal heb je een mooi uitzicht.
In 963 werd hier het eerste kasteel gebouwd door Sigefroi uit de Ardennen. Daarna werd er alleen maar bijgebouwd en ontstond de stad. Omdat het zo gunstig lag wilde iedereen het wel bezitten. In 400 jaar is het 20 maal opnieuw opgebouwd. Kijk, zo doe je wel wat ervaring op. In 1867 werd het een onafhankelijke staat. Ze begonnen neutraal, maar daar trokken de Duitsers zich niets van aan. Vandaar dat ze nu ook bij de NATO horen. Het motto van de Luxemburgers is 'Mir wëlle bleiwe wat mir sin' (we willen blijven wat we zijn), wat hun onafhankelijkheid benadrukt. Ze spreken Frans en Duits maar hebben ook een eigen taal wat een mengeling van beide en Vlaams is. Ook de krant is in drie talen. Al naar gelang waarbij de schrijver zich het prettigst voelt. Gelukkig kunnen wij ook met alle talen uit de voeten. Vandaag gaan we proberen zoveel mogelijk van de stad mee te krijgen zonder dat we al te moe worden.
Daarom beginnen we met een hop-on-hop-off bustour die ons door de hele stad voert. Want het is best uitgestrekt hier. Via de tour komen we ook in Kirchberg wat een stuk buiten het centrum ligt. Hier zijn veel banken gevestigd. Daarmee, en de gunstige belastingregels, verdient Luxemburg nu een groot deel van zijn geld. Maar ze zijn zo rijk geworden door de staalindustrie. Er zit hier veel ijzererts in de grond. Aan het eind van de vorige eeuw is die industrie wat ingezakt.
We stappen uit de bus in het Gare district. Zoals de naam al aangeeft, ligt hier het station. En dat is wel 100 meter lager dan het oude centrum. Daar lopen we wat rond. Saskia geniet van de winkels en ik van de oude gebouwen. Via de Avenue de la Liberte dalen we nog verder af naar het Petrusse park. Een oase van rust midden in zo'n stad, ook omdat het in de diepte ligt. Hier nemen we even een pauze. Omdat het een rustdag is, gaan we daarna met de lift weer omhoog naar het oude centrum.
We zoeken onze hop-on-hop-of bus weer op en nemen weer de hele toer. We kunnen nu ook voorin zitten en hebben mooi uitzicht. Heerlijk om zo rond gereden geworden. Heuvel op en heuvel af. We hoeven er niet eens voor op de pedalen. We bezoeken de kathedraal en de Place de la Constitution.
Daarna zoeken we een terras. Die vinden we in een winkelstraat en zo laten we het publiek van Luxemburg aan ons voorbijtrekken. Het is een gemêleerd gezelschap. Net als de populatie van Luxemburg zelf. Veel toeristen en buitelanders.
Tegen zessen hebben we trek. In de Pizzahut weten ze prima pizza's op te warmen. Ik krijg niet alles op en de rest krijgen we mee in een doosje. Voor de lunch morgen. Tenslotte bezoeken we nog een fototentoonstelling en nemen we een ijsco. Ik vind Luxemburg wel fijn. Als ik ooit wil emigreren en ik wil niet te ver weg, dan staat dit land zeker op mijn lijstje.

Kilometers vandaag:  0
Kilometers totaal: 1160,6
Aantal keren rond met de bus: 2

• 08 Augustus 2012 - 09:35

Liedeke:

Wat een luxe dat jullie nog samen op een kamer mochten in het Hostel (met een mede kamergenoot). In Helsinki moest Martijn apart van ons meisjes bij de mannen slapen tussen de zweetsokken en het gesnurk. Bij de meisjes rook het veel lekkerder op onze gezamenlijke kamer. Was daar wel op een kamer voor 12 personen met stapelbedden.

• 09 Augustus 2012 - 08:14

Berend:

Hoi Saskia en Hans.
    ik ben een beetje laat begonnen aan jullie reisverhalen, maar het is weer geweldig om deze te lezen.
    Fijn dat jullie Luxemburg mooi vinden. Voor Alie en mij ook altijd een fijn vakantieland. Ook dit jaar gaan we nog een weekje naar Clervaux. Als dit dorpje niet te ver van jullie koers ligt, dan moet je daar zeker gaan kijken. Veel plezier nog.
    Groet, Berend

Gert:

Hoe evalueer je slapen in een stapelbed en vreemd gezelschap in vergelijking met slapen op een matje en bekend gezelschap? Vind zelf een matje te prefereren boven de stapelbedden waarin ik een nacht heb door gebracht.

• 10 Augustus 2012 - 21:50

Gert:

Er zat enige vertraging tussen het aan tikken van mijn touchpad en de reactie op het scherm. Genoeg om og twee maal het touchpad aan te raken met als gevolg dat je mijn reactie drie maal in de lijst hebt staan